Five Moments of Learning Need – hvorfor det fungerer i forretningsutvikling
Forretningsutvikling
Med begreper som Performance Support og 70-20-10 utfordres den tradisjonelle tanken om kurs som den viktigste læringsarenaen i arbeidslivet. Mosher og Gottfredsons modell Five Moments of Learning Need både utdyper behovet for flere læringsarenaer og posisjonerer dem.
Gjennom mange år har den utbredte forståelsen av læring vært å sende folk på kurs. Denne ideen har blitt videreført og effektivisert ytterligere med de tekniske mulighetene som digitale LMS (Learning Management System) og e-læring har gitt.
Læring når vi trenger det
Conrad Gottfredson og Bob Mosher har systematisert dette i en modell de kaller Five Moments of Learning Need (Fem situasjoner med læringsbehov). I denne modellen knytter de læring til fem situasjoner basert på hva vi står i når vi skal lære – og hvordan disse situasjonene krever ulike virkemidler.
1) New – Når noe læres for første gang
Kurs har fått størst oppmerksomhet her. Det gjør ikke kurs mindre viktige—særlig når kunnskapen må dokumenteres eller sertifiseres.
2) More – Når du vil lære mer
Noen ganger ønsker vi å gå mer i bredden eller dybden av noe vi allerede kan noe om.
3) Apply – Når du skal sette kunnskapen i drift
Her oppstår ofte glemmekurven og behovet for performance support – spesifikk, arbeidsnær støtte i oppgaveløsningen.
4) Solve – Når det oppstår et problem
Vi møter uforutsette problemer og trenger hjelp for å komme videre. Selvbetjent støtte kan spare både tid og kostnader.
5) Change – Når endringer krever nye måter å jobbe på
Rutiner, systemer og regelverk endres kontinuerlig – tilgjengelig støtte er avgjørende her.
Læring som helhet
Å lykkes handler om å legge til rette for at læring kan skje i alle fem situasjonene – med riktige verktøy og innhold. Et godt Performance Support Tool (PST) er et bra sted å starte.